Friday, February 24, 2012

Hati itu dan Hati ini


Wahhhh..soal hati?..perlu lebih berhati-hati..takut dilukai. Kan? Terlalu complicated nak bicara soal hati, tapi apa yang pasti berserah pada yang Esa. Bila kita terlalu mencintai seseorang, kita lupa ada lagi yang lebih mencintai kita. Siapa?.. Allah yang satu. Dia sangat sayangkn kita sehinggakan Dia uji kita dengan soal hati. Dia nk tengok sejauh mana pula kita cintakan Dia. Kita baik dengan Allah.InsyaAllah, Dia juga akan bagi kita jodoh yang baik.

 Kalau hati itu tak setia?

Xpe!!..boley sedih!!nangis puas2 , kemudian muhasabah diri. Kenapa Allah uji aku? Kenapa  Allah tak temukan aku dengan cinta yang benar-benar tulus mencintai aku? Jawapan dia cukup mudah!!.ada beberapa sebab.

 Sebab 1 :-   Allah tak nak kita tersasar jauh, mungkin Allah nak  bagi  kita “cinta” yang lebih baik dari sebelumnya. Jadi, bersabarlah sayang. Belum masa lagi. 

Sebab 2 :- Allah nak uji kita, sejauh mana kita sayangkan cinta manusia berbanding cinta Dia?. Cuba fikir, mana yang kita dahulukan?.

Sebab 3 :- Allah itu hebat!!. Kita tak tahu, tapi? Allah tahu. Hebatkan?. Contohnya, kita mungkin percaya saat kita “berpacaran” dengan kekasih hati, dialah yang terbaik. Tapi sebaliknya, Allah nak duga iman kita, nak tengok siapa yang kita akan katakan yang “terbaik”?.  She? Him? Or Allah? Jawapan ada pada kita. Kesimpulannya, jangan terlalu sayangkan cinta manusia, sebaiknya sayangkan cinta Allah dulu. Baru Allah bagi kita cinta yang betul-betul tulus untuk kita. :) 


No comments: